Jak fungují licence u fotografií?

Ohledně nákupu fotografií, licencí, práv autorů a zákazníků a dalších důležitých věcí panuje řada mýtů, tanto článek má za účel trochu osvětlit jak to celé vlastně funguje.

Fotky zdarma

Možná vám připadá jako úžasný nápad používat fotky dostupné zdarma. I to však skýtá řadu právních problémů, které autoři často z neznalosti neřeší. Druhý problém je často nemožnost ověřit původ, spousta lidí fotografie krade a poté nabízí zdarma, což samozřejmě původního autora nezajímá.

V případě jakýchkoliv problémů je odpovědný ten, kdo fotografii (zne)užil, proto pozor! Více se o rizicích a možnostech dočtete v samostatném článku o free fotkách.

Fotky nekupujete, fotky si pronajímáte!

První zásadní nepochopení u prodeje fotek je to, že si spousta lidí myslí, že si fotku prostě koupí. Jako u všech digitálních produktů (včetně software) si však kupujete pouze licenci k užití fotky za určitých podmínek! V podstatě si fotografii pronajímáte za určitým účelem a na určitou dobu, licence má samozřejmě vždy také určitá omezení.

Pokud fotografii užijete v rozporu s licencí, je to stejné, jako byste ji ukradli. Pozor na to, že autorský zákon umožňuje autorům licenci prakticky kdykoliv bez udání důvodu zrušit.

Licence nesmíte převádět

Z výše uvedeného mimo jiné vyplývá, že například oblíbené nakupování fotografií přes třetí osobu je technicky vzato krádež. Totéž platí například u webu s koupenými fotkami, když web prodáváte, nemůžete zároveň přeprodat licenci k fotkám, protože na to nemáte právo. Licence není vaše, je někoho jiného.

U prodeje webů je to ovšem poněkud sporné a u RF fotek to obvykle nikdo neřeší. Lze to řešit i prodejem celé právnické osoby, která je platným držitelem licence. Tak to jde dělat v USA, kde LLC založíte za $100 do druhého dne, ovšem v ČR už to bývá problém.

Majetková vs. autorská práva

Autorská práva jsou v ČR automatická, nepřevoditelná, nezrušitelná a zanikají smrtí autora. Autor tedy není povinen nikde uvádět copyright a ani nemůže copyright prodat, nemůže se svých práv zbavit ani sám. Smlouva omezující práva autora nad rámec autorského zákona je automaticky neplatná. Autorských práv nabývá konkrétní osoba či řešitelský team, nikdy jich nenabývá firma, organizace či web!

Pokud autor pracuje ve smluvním či zaměstnaneckém poměru, mohou majetková práva (tedy možnost s dílem nakládat a prodávat ho, včetně prodeje licencí) k dílu náležet zaměstnavateli či zákazníkovi. Nicméně se pracovní náplň či smlouva musí týkat konkrétní autorské činnosti. Nelze například požadovat majetková práva na software, pokud daný zaměstnanec nemá tuto činnost v popisu práce.

Na tento fakt obzvláště pozor například u zakázkových fotek, textů či SW – pokud toto není výslovně smluvně dáno, zůstávají majetková práva zhotoviteli a zadavatel či zaměstnavatel nemá fakticky právo s produktem jakkoliv nakládat! Další zrádná klauzule je ta, že pokud zaměstnanec v rámci pracovního poměru něco vyrobí či vyvine a firma to nadále komerčně využívá, musí mu v mnoha případech doplácet adekvátní podíl ze zisku i v případě, že již ve firmě nepracuje.

Model a property release

Pro komerční účely si nemůžete fotit jen tak co vás napadne, k focení věcí a osob obvykle potřebujete souhlas. Autorská práva se vztahují na další umělecká díla, architekturu i design. Něčí soukromý majetek je také tabu. V obou případech potřebujete souhlas (property release) držitele práv a/nebo vlastníka.

Totéž platí pro osoby, pro komerční užití jejich fotografií potřebujete souhlas (model release). Výjimkou jsou zpravodajské a umělecké fotografie, dále pak objekty viditelné z veřejného prostranství a umělecká díla nastálo umístěná na veřejném prostranství. Pozor, ilustrační výcvak člověka na ulici, který následně komerčně využijete, se nepovažuje za umění ani zpravodajství!

Fotografie bez náležitých souhlasů lze užít vždy pouze v rámci možností vyjmenovaných v autorském zákoně, často je toto užití sporné a u komerčních projektů se mu vždy vyhněte! RF licence musí mít souhlasy vždy, RM licence je pro určitá užití mít nemusí a editorial je obvykle nemají.

Royalty free (RF) licence

Většina mikrofotobank (běžné fotobanky užívané pro weby) prodává RF licence. Jedná se o licence bez omezení doby a počtu užití, tedy můžete je používat kolikrát chcete a jak dlouho chcete. I tyto licence však mají omezení, například v povoleném rozlišení pro online projekty či počtu výtisků (obvykle několik set tisíc kusů).

Dále je téměř vždy zakázáno další šíření v podobě fotoproduktu – tedy nesmíte například prodávat tyto fotografie jako fotoobrazy, pohlednice, podložky pro myš, tisknout je na trička či hrnky ani používat pro webové šablony. Pro tyto účely většinou existují tzv. rozšířené (extended) licence, které jsou však podstatně dražší.

horkovzdušné balóny při západu slunce
Typická RF fotografie – žádná rozpoznatelná loga, osoby či soukromý majetek.

Cena RF licencí je silně závislá na počtu nakoupených fotek. Pro jednotlivé kusy ve větším než webovém rozlišení se běžně pohybuje okolo 100-200 Kč. Větší odběry mají významné slevy a jedna fotka obvykle vyjde na desítky korun. Pro opravdu velké odběry v řádu stovek fotografií měsíčně se vyplatí předplatné, kdy při plném využití srazíte cenu i pod 10 Kč za kus.

Předplatné prakticky nelze nikdy využít úplně naplno, přesto není problém nakupovat v průměru pod 20 Kč za kus. V současnosti vychází na nákup nejlépe Shutterstock, Depositphotos a na jednotlivé nákupy také 123RF. Naopak dříve často vychvalovanému Istocku se vyhněte, je hodně drahý, odírá fotografy a nabídka už také není co bývala. Pozor na povinnost plátcovství DPH u fotobank v EU!

Rights managed (RM) licence

Mikrofotobanky RM licence nenabízí, protože tyto licence mají přesně vedenou evidenci. Nabízí je tzv. makrofotobanky jako Getty, Corbis a v ČR Profimedia a Isifa, které mají exkluzivní smlouvy s autory. Protože je správa RM licencí náročná, vyžaduje exkluzivitu a prodejů je výrazně méně, jsou tyto fotografie až tisíckrát dražší oproti RF licencím.

Ne každá RM licence je drahá, může začínat i na několika stovkách, ale vždy se odvíjí od velikosti, doby a způsobu užití. RM licenci však můžete koupit exkluzivně na určitou dobu, určité území či určité užití. Můžete tak například předejít tomu, aby konkurence měla na webu či v reklamní kampani, na obálce časopisu a na produktech stejnou fotku jako vy. Pro citlivá užití se vždy vyplatí využít RM licencí, protože je to výrazně bezpečnější.

socha v buddhistickém klášteře
Fotografie prodejná pod RM licencí – foceno uvnitř buddhistického kláštera, což i přes souhlas možná užití omezuje

Zpravodajské (editorial) licence

Tzv. editorial licence nepotřebují model release ani property release a mohou obsahovat téměř cokoliv. Jejich distribuce může probíhat v RF i RM režimu, ale vždy jsou tyto licence omezené v rozsahu možných užití. Samozřejmě lze tyto licence používat pro zpravodajství, novinářské a vědecké účely, naučné publikace atd.

Jejich užití na webech je předmětem sporů, protože v ČR nejsou weby obvykle chápány jako editorial. Použít editorial fotky například na blogu proto může být problém. V žádném případě nelze tyto licence využívat komerčně k reklamě, na prodejních webech, v letácích, nabídkách a podobně.

Noční vytápění horkovzdušných balónů
Fotografie nejvhodnější pro editorial licence – rozpoznatelné balóny včetně loga, rozpoznatelné osoby, vše bez souhlasu.

Jak tedy vybrat správnou licenci?

Pokud kupujete běžné ilustrace pro web, je nejlepším řešením koupit levné RF licence. Pro zpravodajství, magazíny a knihy můžete obvykle bez problémů využít i editorial licence.

U vyloženě komerčních užití například pro reklamu, obaly produktů, letáky, katalogy apod. můžete využít RF i RM licencí. Pokud však chcete exkluzivní materiál či problematická užití, raději si připlaťte za RM licenci, vyhnete se možným problémům.

U různých fotoproduktů typu přeprodávaných webových šablon, fotoobrazů, výrobků potištěných fotografiemi, pohlednic, kalendářů atd. se vždy ujistěte o konkrétním omezení licence, často budete potřebovat rozšířenou (extended) RF licenci a někdy i RM licenci.

U fotografií zdarma si dejte pozor na nutnost mít property/model release pro komerční užití a také pozor na původ fotografie – za případné škody můžete vy!

4 komentáře u „Jak fungují licence u fotografií?“

  1. Doby den. Zajimave info. Je to starsi clanek, ale presto zkusim. Vite mi poradit, kdyz chci fotku-portret na prodejne plakaty (mrtveho cloveka-osobnost) jak mam postupovat? Puvod fotografie se neda dohledat. Vyhodi mi ji google kdyz zadam jeho jmeno. Pak fotku jeste upravujem pomocou Photoshop filtru na pixelovy vzhled, ale presto ten zdroj fotky me trapi.

    Odpovědět
    • Pokud je starší 70 let, pak už nepodléhá copyrightu. Jinak bych zkusil reverse image search, třeba Tin Eye nebo Google Images to umí – nahrajete fotku a najde kde všude se vyskytuje. Třeba někde ten zdroj bude.

    • Někdy se to hledá těžko, nejlepší je reverse image search typu TinEye nebo Google Images. A pak hledat. Každopádně tyhle věci jsou většinou jen editorial a je tam řada specifických podmínek.

Napsat komentář